Aktuality

Desať pravidiel a odporúčaní, ktoré by mal dodržiavať každý cestujúci v autobusoch SAD Žilina

10.08.2020 - Čadca, Martin, Žilina

  1. Starám sa o autobus, akoby bol môj

Cestujúci je povinný udržiavať čistotu a poriadok v autobuse aj v priestore autobusovej stanice, zastávky či prístrešku. V prípade, že cestujúci svojim konaním spôsobí škodu na majetku dopravcu, je povinný dopravcovi túto škodu nahradiť. Cestujúci je okrem toho povinný správať sa tak, aby svojim konaním neohrozoval bezpečnosť ani plynulosť prepravy a bezpečnosť, život a zdravie vodiča a ostatných cestujúcich.

 

  1. Ctím si vodiča autobusu, ktorý ma dopraví do cieľa mojej cesty

Každý jeden vodič autobusu si zaslúži uznanie za to, že dennodenne plní svoje poslanie v preprave cestujúcich, a preto ocení, ak cestujúci rešpektuje všetky nariadenia Prepravného poriadku a môže tak  všetkých bezpečne priviesť do cieľa svojej cesty. Niekedy postačí len milý úsmev cestujúceho a poďakovanie vodičovi, ktoré spríjemní jeho celodenný ,,pobyt“ za volantom.

 

  1. Beriem ohľad na ostatných cestujúcich, ktorí cestujú spolu so mnou

Pokiaľ cestujúci budú navzájom k sebe úctiví a slušní, dodržia pravidlá slušného správania, cestovanie v prímestskej doprave bude príjemné a nebude stresujúce. V dopravnom prostriedku by cestujúci mali vždy brať ohľad na starších či hendikepovaných ľudí, tehotné ženy a na matky s deťmi, ktoré potrebujú pomoc s kočiarom. Správny a ohľaduplný cestujúci by mal uvoľniť miesto na sedenie týmto osobám, pričom pre osoby s obmedzenou pohyblivosťou sú v autobuse prímestskej dopravy vyhradené sedadlá , ktoré sú príslušne označené piktogramom.

 

  1. Nezaobchádzam s cestovným lístkom ako s obyčajným papierom

Cestovný lístok je doklad cestujúceho, že za cestu riadne zaplatil, a zároveň povinnosťou dopravcu dopraviť cestujúcich v poriadku a načas tam, kde potrebujú. Cestujúci je povinný svoj nárok na zľavu preukázať pri vstupe do vozidla. V záujme plynulosti prepravy si cestujúci dopredu pripraví, pokiaľ je to možné, presnú čiastku k úhrade cestovného u vodiča. Odporúčame dopravné karty, bezhotovostný styk, ktoré si môžete nielenže online vybaviť, ale aj nabiť kreditom.

 

  1. Neberiem slovo revízor nadarmo

Cestovný lístok môže byť kontrolovaný počas výkonu prepravy revízormi. V prípade, že cestujúci neuhradil cestovné zakúpením cestovného lístka, resp. sa nepreukázal platným cestovným lístkom alebo platným dokladom na preukázanie zľavy pri kontrole cestovných lístkov, má dopravca právo požadovať od cestujúceho uhradenie cestovného podľa príslušnej tarify a sankčnej úhrady vo výške dvadsať eur na mieste. V prípade dodatočnej úhrady je výška sankčnej úhrady štyridsať eur, za neuhradenú batožinu tri eurá.

 

  1. Nevstupujem do autobusu bez ochranného rúška

V rámci pretrvávajúcej pandémie koronavírusu majú cestujúci stále povinnosť používať ochranné rúška pri vstupe do autobusu aj počas prepravy. Vodič je oprávnený neprijať na prepravu cestujúceho, ktorý vstupuje do vozidla bez použitia rúška, prípadne šálu, šatky alebo inej vhodnej alternatívy.

 

  1. Nefajčím, nekonzumujem a nesprávam sa hlučne v autobuse

Počas prepravy je zakázané fajčiť vo vozidle, konzumovať vo vozidle akékoľvek potraviny a nápoje, reprodukovať hudbu, vydávať zvuky, pískať alebo hrať na hudobnom nástroji alebo sa správať akokoľvek hlučne, znečisťovať alebo poškodzovať vozidlo.  Ďalej je zakázané rušiť vodiča a komunikovať s ním pri výkone dopravy, zdržiavať sa na mieste, kde bráni vodičovi vo výhľade z vozidla a vstupovať do priestoru vozidla vyhradeného pre vodiča.

 

  1. Neblokujem dvere určené na nastupovanie alebo vystupovanie

Cestujúci je oprávnený nastupovať a vystupovať len tými dverami, ktoré sú určené na nastupovanie alebo vystupovanie. Vo dverách vozidla, ktoré možno použiť na nastupovanie i vystupovanie, vystupujúci majú prednosť. Cestujúci, ktorí stoja vo vozidle, sú povinní sa za jazdy držať rukoväte, madla alebo inej časti interiéru vozidla k tomu slúžiacemu a to takým spôsobom, aby počas jazdy v prípade náhlej zmeny rýchlosti alebo smeru jazdy vozidla bolo v maximálnej možnej miere zabránené úrazom.

 

  1. Som poučený o preprave batožiny v autobuse

Cestujúci má právo na prepravu príručnej batožiny, a ak to umožňujú prepravné podmienky, aj živých spoločenských zvierat. Dovozné je vo výške 0,30 € a bezplatne sa prepravuje batožina nepresahujúca stanovené rozmery, detský kočík prázdny a invalidný vozík. Bicykle v prímestskej doprave možno prepravovať len cyklobusom. Živé spoločenské zvieratá sa môžu prepravovať zásadne len v uzavretých klietkach, košoch alebo iných vhodných schránkach s nepriepustným dnom. Vodiace psy sprevádzajúce zdravotne postihnuté osoby sa prepravujú bezplatne. Zložená kolobežka sa prepravuje ako batožina, veľké kolobežky, čo sa nedajú zložiť považujeme za bicykle a neprepravujeme ich.

 

  1. Nájdené veci v autobuse si neprivlastňujem

V prípade, ak cestujúci nájde v autobuse stratenú vec, je potrebné ju odovzdať vodičovi. Veci, ktoré sa nájdu aj po odchode všetkých cestujúcich vo vozidle odovzdá vodič alebo iný člen osádky do úschovne batožín v sídle dopravcu. V prípade straty veci je potrebné kontaktovať dispečing osobnej dopravy. Ak je medzi nájdenými vecami občiansky preukaz alebo cestovný pas, dopravca zabezpečí bezodkladné odovzdanie policajnému útvaru.