Aktuality

Verejná doprava ovplyvňuje i zamestnanosť

25.09.2014 - Čadca, Martin, Žilina

Obdobie od 16. do 22. septembra patrilo v mnohých krajinách Európskemu týždňu mobility. Miestne samosprávy a zúčastnené organizácie upozorňujú a vyzývajú ľudí, aby vyskúšali alternatívy individuálnej dopravy osobným autom a v rámci šetrenia životného prostredia poukazujú na význam verejnej dopravy.

V súčasnosti využíva verejnú dopravu na Slovensku až 35 % obyvateľov, zvyšná skupina používa súkromné vozidlo. Celkový počet cestujúcich vo verejnej doprave presahuje úroveň až 250 miliónov ročne. Až 70 % z tohto počtu používa vlak alebo autobus na pravidelnú dochádzku do školy a zamestnania. Lepšia dostupnosť autobusovej dopravy a dostatočný počet spojov motivuje cestujúcich k preferovaniu tohto druhu dopravy. Autobusová doprava dnes flexibilne reaguje na vývoj trhu, zamestnanosti a rozpoloženia kľúčových záujmových oblastí v regióne. Spoje sú dnes už takmer adresne nastavené podľa požiadaviek hlavných zamestnávateľov v regióne, a to s cieľom vyjdenia v ústrety cestujúcim.

Podľa štatistík medzinárodnej asociácie pre verejnú dopravu so sídlom v Bruseli UITP dobre zorganizovaná doprava v danej oblasti prispieva k vyššej zamestnanosti až o 25 %. Investori vedia, že nie všetci zamestnanci sa môžu dopraviť do zamestnania autom, a preto požadujú od krajov alebo miest zabezpečenie potrebných spojov. Dochádzka zamestnancov do práce verejnou dopravou má pre zamestnávateľa viacero výhod. Jednou je spoľahlivosť dochádzky a dodržiavanie pracovnej doby a režimu, tá druhá je úspora v nepriamo vyvolaných investíciách pre vybudovanie priľahlých parkovísk pre súkromné autá.

Podľa prieskumov EÚ je na autobusové spojenie do práce odkázaný každý desiaty cestujúci. Ak mu tento spoj výrazne zmeníme alebo zrušíme, nebude mať inú možnosť do svojej práce dochádzať. Nedostatočné spojenie verejnou dopravou by mohlo negatívne ovplyvniť rozhodovanie pre samotnú dochádzku do práce, reagovanie na prípadnú ponuku práce a účasť na pracovnom pohovore. Najvyššiu závislosť na verejnej autobusovej doprave majú nezamestnaní ľudia a všeobecne stredná pracujúca vrstva obyvateľstva, predovšetkým ženy, ktoré nepoužívajú auto vôbec, mládež a skupina populácie s nižšou kvalifikáciou. Zníženie nákladov na dochádzanie do zamestnania môže tiež viesť k rozhýbaniu ekonomicky neaktívnych ľudí na trhu práce. Efektívne nastavená dopravná politika môže podporiť redistribúciu ekonomickej aktivity z jednej časti krajiny do druhej.

Na Slovensku sa v prímestskej autobusovej doprave ročne prepraví viac ako 200 mil. cestujúcich. Z tohto počtu je až 56-tisíc obyvateľov úplne odkázaných na ich súčasné autobusové spojenie. Ak by ho stratili, prišli by aj o prácu.