Aktuality

Ako zažiť nezabudnuteľný víkend s Cyklobusom SAD Žilina

23.05.2022 - Čadca, Martin, Žilina

Ako zažiť nezabudnuteľný víkend s Cyklobusom SAD Žilina

Cyklobusová sezóna na tento rok je už spustená a spoločnosť SAD Žilina vypravila na cesty cyklobusy smerujúce do Terchovej, Novej Bystrice a Turčianskych Teplíc. Príjemné letné teploty už začínajú stúpať, a preto vám prinášame niekoľko tipov ako využiť cyklobusy SAD Žilina na víkendové výlety strávené s rodinou alebo priateľmi v prostredí malebnej prírody nášho kraja.

Cyklobus na trase Žilina – Nová Bystrica

Ak sa rozhodnete spoznávať región Kysúc, odporúčame vám Kysuckú cyklomagistrálu, ktorá prechádza zo západu na východ, a spája obce Kysuckej časti cez Oravskú lesnú, Novoť až s Poľskou hranicou. V rámci cyklomagistrály sa nachádza cyklochodník vybudovaný mimo hlavnej cesty.

Cyklochodník  Bystrickej cyklomagistrály z Novej Bystrice

Ak si chcete spraviť cyklovýlet s deťmi odporúčame vám absolvovať tento chodník.  Cyklobusy vás odvezú zo Žiliny na zastávku Nová Bystrica, Škorvaga, odkiaľ môžete začať váš cyklovýlet s rodinou v dĺžke 22 km. Spomínaný cyklochodník  vedie údolím rieky Bystrica s minimálnym prevýšením. Popri užívaniu si jazdy na bicykli môžete navštíviť aj niektoré zaujímavosti, ktoré sa nachádzajú v okolí. Sú to napr. vitráže Vincenta Hložníka v miestnom kostole v Zborove nad Bystricou. V starej Bystrici si tiež môžete pozrieť prvý Slovenský orloj. Vaše deti určite zaujme aj mamut v životnej veľkosti, ktorý sa nachádza v prírodovedeckom múzeu v Krásne nad Kysucou.

Autor: Jana Bílešová

Cyklotúra vedúca priamo hrebeňom Kysúc

Ak ste sa rozhodli spraviť si cyklovýlet s väčšími deťmi, ktoré si chcú aj zazjazdovať, je pre vás vhodná tréningová cyklotrasa vedúca hrebeňom Kysúc. Cyklobusy vás dovezú do Novej Bystrice, odkiaľ prejdete na cyklomagistrálu a zabočíte vpravo dole na smer Stará Bystrica, kde si môžete urobiť zastávku a pozrieť si unikátny Slovenský orloj. Ďalej pokračujete svoju cyklotrasu cez dedinu Klubina v smere Klubinského potoka. Odtiaľ vás čaká stúpanie v dĺžke 6 km až k samotným horám, kde odbočíte vpravo a ďalším stúpaním sa dostanete až na hrebeň. Ak chcete dosiahnuť najvyšší bod tejto trasy, ktorý predstavuje 945 m, musíte približne 1 km pred vrcholom odbočiť doprava z asfaltu na hlinenú lesnú cestu. Pokračovaním po modrej značke sa dostanete na odbočku, ktorá vedie do Novej Bystrice. V tomto mieste môžete svoj cyklovýlet ukončiť alebo pokračovať ďalej v smere Vychylovka a Pavelkovia zelenou značkou, ktorá vás privedie priamo na hlavnú cestu do Vychylovky. Tu môžete spolu so svojimi deťmi navštíviť skanzen Vychylovka, ktorý ponúka svojim návštevníkom okrem iného možnosť odviesť sa vláčikom po lesnej železnici. Po prezretí si skanzenu zabočíte vľavo a ďalej musíte pokračovať na smer Nová Bystrica, kde na vás už bude čakať cyklobus.

Cyklobus na trase Žilina – Terchová

Nachádza sa tu snáď najhustejšia sieť cyklotrás, na ktorých  si možno urobiť množstvo zastávok pri zaujímavostiach, ktoré sa oplatí navštíviť a vidieť priamo zo sedadla bicykla.

Bicyklom podhorím Malej Fatry

Čo tak vybrať sa spoznávať krásu prírody, ktorú ponúka podhorie Malej Fatry? Cyklobusy vás dovezú zo Žiliny priamo do Terchovej, odkiaľ môžete začať vašu cyklotrasu. Z centra Terchovej popod vrch Oravcové cez Podolinu do Bránice môžete využiť cyklotrasu, ktorá vedie podhorím Malej Fatry v smere na Žilinu. Keď sa dostanete do Bránice odbočte vľavo a následne môžete pokračovať dolinou k odbočke smer Belá. Tu si môžete užiť pekné výhľady na Kysuckú vrchovinu. Z Belej sa dostanete do obce Dolná Tižina, odkiaľ sa po asfaltovej  ceste dostanete do obce Stráža. Trošku náročnejší výstup je nad obec Lysica, ale naskytne sa vám tu pekný výhľad na scenériu Malej Fatry s jej troma hlavnými vrcholmi a to Veľký a  Malý Rozsutec a Veľký Fatranský Kriváň. Odtiaľto sa presuniete po štátnej ceste po camping v Belej, odkiaľ vás dovedie chodník na Vyšné Kamence. Ďalej budete pokračovať pruhom pre chodcov a cyklistov až do samotnej Terchovej, odkiaľ vás cyklobus dopraví bezpečne domov.

Cyklotrasa Terchová - Vrátna - Štefanová

Pre rodiny s deťmi je vhodná ľahká cyklotrasa Vrátnou dolinou a Štafenovou. To znamená, že ju zvládnu aj vaše ratolesti. Stačí si nasadnúť v Žiline na cyklobus a odviezť sa do Terchovej, kde môžete začať vašu túru na bicykli. Keď pôjdete po zelenej, dostanete sa do Vrátnej  pod kabínovú lanovku a k chate Vrátna. Cestou späť môžete využiť napr. odbočku vľavo na Sokolie, odkiaľ vás výšľap privedie k hotelu Rozsutec, odkiaľ máte prekrásny výhľad na okolité vrchy. Pokiaľ ste však milovníkom miestnej architektúry, je potrebné na rázcestí zabočiť vpravo do Štefanovej. Okrem architektúry tu môžete aj využiť očerstvenie v miestnych reštauráciách, ktoré určite s radosťou uvítajú aj vaše deti. Absolvovaním tejto nenáročnej cyklotrasy bude mať zaručene radosť celá rodina. Deti budú mať nezabudnuteľný zážitok a rodičia skvelý pocit z toho, že majú najazdených viac ako 20 km.

Autor:  Richard Kohler

Vyberte sa na chatu pod Suchým

Ak chcete absolvovať cyklotrasu s najvyšším bodom, ktorý predstavuje 1075 m, využite cyklobusy, ktoré vás dovezú zo Žiliny priamo do Varína. Keď sa dostanete z námestia vo Varíne až na chatu pod Suchým, máte prekonaných okolo 10,5 km. Tento úsek predstavuje asi 756 výškových metrov, čo je dosť namáhavé prekonať. Ale pohľad, ktorý sa vám naskytne, je dostatočným zadosťučinením pre každého. Ide o krásne výhľady na rieku Váh, okolie mesta Žiliny, obec Varín či Kysuckú vrchovinu. Po náročnej trase sa tu môžete aj občerstviť. Keď pôjdete smerom dole na Nezbudskú lúčku, treba ísť opatrne, pretože začiatok trasy je dosť skalnatý

Cyklobus na trase Žilina – Turčianske Teplice

Práve región Turiec je zaradený medzi prvé oblasti Slovenska, kde sa začali značkovať cyklotrasy. Cyklobusy jazdia aj na tento smer, stačí si vybrať, ktorú cyklotrasu chcete absolvovať.

Cykloturistický okruh Turcom

Nasadnite na cyklobus a dovezte sa aj so svojim bicyklom do Blatnice, odkiaľ začnete vašu cyklotrasu. Ďalej pokračujte smerom na sever do podhorskej obce Folkušová po trase Turčianskej cyklomagistrály. Tu možno vidieť horské pasienky, ktoré sa končia lesnatým hrebienkom. Vo Folkušovej  odbočte doľava, odkiaľ je mierne klesanie na Ďanovú, kde musíte ísť kúsok po hlavnej ceste po odbočku na Rakovo. Tu si môžete pozrieť veľkého dreveného raka, ktorý predstavuje symbol obce. Ďalej sa dostanete do Valče, odkiaľ treba ísť po modrej do Slovianskej doliny  a zjazdom smerom na Kláštor pod Znievom. Ak ste si na váš cyklovýlet vyhradili viac času, môžete sa ísť pozrieť aj k ruinám hradu Zniev. Tiež tu môžete navštíviť  reštauráciu neďaleko železničnej stanice. Po krátkom občerstvení  pokračujte do Socoviec, kde môžete vyjsť na kopec Stráža, z ktorého je možné vidieť Turie ako na dlani. Za Socovcami sa odpája žltá cyklotrasa do Mošoviec, a v tomto bode môžete váš cyklovýlet ukončiť. Ak ešte máte dostatok síl, môžete pokračovať po modrej cez Blažovce a Jazernicu. Tu sa nachádza chránený areál jazierko pri Jazernici. Ďalej môžete pokračovať do Veľkého Čepčína, Turčianskych Teplíc a červená cyklotrasa vás dovedie do Blatnice. Po ukončení cyklotúry naprieč Turcom  vás cyklobusy dovezú naspäť do Žiliny.

Naprieč Gaderskou dolinou

Keď vás cyklobus dovezie do Blatnice, môžete si zvoliť cyklotrasu vedúcu Gaderskou dolinou, ktorá je jednou z najdlhších vo Veľkej Fatre. Pred vstupom do lesa si môžete spraviť so svojimi deťmi prestávku pri malom jazierku, v blízkosti ktorého sa nachádzajú hojdačky a drevený vláčik, ktoré určite potešia vaše ratolesti. Takto dobre naladení pokračujte ďalej a zanedlho sa vám naskytne pohľad  na zrúcaninu Blatnického hradu. Odbočením doľava sa dostanete do Gaderskej doliny. Vodné mlynčeky a drevený vodník - Mlynčekovo môžete vidieť pri Gaderskom potoku. Ďalším putovaním sa dostanete k turisticky vyhľadávanému prírodnému útvaru Čertovej bráne – úzke miesto v skale. Ďalším pokračovaním je časť Drobkov, a ak chcete vykonať celú trasu, musíte sa zviezť až na miesto s názvom Veterné, ktoré je až na úplnom konci doliny. A až teraz ste prešli celou Gaderskou dolinou. Príjemne unavení po cyklotúre sa môžete doviezť cyklobusmi naspäť domov.

Zdroj: s deťmi.com

Cykloturistická trasa Martin - Stráňavy – Strečno

Túto zelenú cyklotrasu môžeme označiť ako spojnicu medzi Žilinou a Vrútkami. Odvezte sa cyklobusom zo Žiliny do Vrútok, kde začnete svoj cyklovýlet podhorím Malej Fatry. Na konci Javornej doliny odbočte doprava, kde začínate stúpať ďalej na Saračníky. Od tohto bodu sa mierne klesá popod hrad Strečno smerom do obce a koniec je pri lávke do Nezbudskej Lúčky. Určite si urobte zastávku na hrade Strečno, ktorý vám ponúka prekrásny výhľad na panorámu Strečnianskej tiesňavy.

Rezervácia miest v cyklobuse

Vzhľadom k tomu, že cyklobusová sezóna je už v plnom prúde a počasie je ako stvorené na cyklovýlety, odporúčame vám, aby ste si zakúpili vopred miestenku v cyklobuse pre bicykel spolu s cestovným lístkom pre seba. Rezerváciu si môžete urobiť  dopredu na stránke www.amsbus.sk alebo osobne na Klientskych centrách SAD Žilina, prípadne u všetkých predajcov cestovných lístkov a miesteniek AMSBus. Nezabudnite však na skutočnosť, že s bicyklom je možné nastúpiť  len na vybraných zastávkach  uvedených v cestovnom poriadku. Podrobnejší rozpis zastávok nájdete na webovej stránke www.cykloautobus.sk.