Aktuality

Ako postupovať v prípade úrazu v autobuse?

14.03.2022 - Čadca, Martin, Žilina

V súčasnej dobe  je cestná doprava čoraz viac zahustená dopravnými prostriedkami, čo zvyšuje riziko vzniku dopravných  nehôd a tým aj možných úrazov cestujúcich. Preto chceme informovať cestujúcich, ako správne postupovať v prípade úrazu v autobuse.

Naša spoločnosť dbá na prevenciu a predchádzanie úrazom v autobuse, ale vyhnúť sa im niekedy však nedá. V Prepravnom poriadku SAD Žilina (konkrétne Čl. 15 Dopravné nehody a iné  mimoriadne udalosti počas prepravy) sú definované mimoriadne udalosti, ku ktorým môže počas prepravy dôjsť. Ide najmä o samotnú nehodu autobusu, úrazy pri ktorých môže dôjsť k ohrozeniu života cestujúcich alebo vodiča, požiar v autobuse a prerušenie dopravy v trvaní viac ako 30 minút.

Naši vodiči sú pravidelne školení o postupe, v prípade vzniku úrazu cestujúcich  a dopravnej nehody autobusu. Preto, ak taká situácia nastane vodič okamžite vie, ako ďalej postupovať.  Autobus okamžite zastaví a vykoná všetky kroky k tomu, aby nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti dopravy. Vodič nahlási túto mimoriadnu udalosť kompetentným  zamestnancom našej spoločnosti, ktorí v prípade potreby zabezpečia náhradnú dopravu iným autobusom.

Povinnosti cestujúcich

Pýtate sa čo robiť, ak sa náhodou v dôsledku  náhleho brzdenia autobusu, mierneho nárazu alebo dopravnej nehody v autobuse zraníte?  

Ak takáto situácia nastane a dôjde k úrazu alebo poškodeniu zdravia cestujúceho, je poškodený cestujúci povinný v zmysle Prepravného poriadku spoločnosti SAD Žilina bezodkladne upozorniť vodiča hneď na mieste a v čase zranenia. Vodič poskytne cestujúcemu nevyhnutnú predlekársku zdravotnú pomoc, v prípade vážnejšieho úrazu zabezpečí aj príjazd záchranných zložiek a zostane na mieste mimoriadnej udalosti až do príchodu dispečera alebo nášho iného zástupcu. Poškodený cestujúci je povinný bezodkladne informovať vodiča o odhadovanej škode (napr. rozbité okuliare alebo telefón atď.) a oznámiť mu údaje potrebné na prešetrenie vzniku škody, t.j. vrátane rozsahu škôd a osobných údajov cestujúceho. Odporúčame, aby poškodení cestujúci predkladali všetky údaje potrebné na prešetrenie mimoriadnej udalosti čo najskôr. Cestujúci, ktorí utrpeli v dôsledku osobitnej povahy dopravy zranenie, majú nárok na náhradu spôsobenej škody na zdraví v súlade s ust. 427 a nasl. Občianskeho zákonníka.

V prípade škody na prepravovanej cestovnej batožine, vyplýva cestujúcemu nárok na jej náhradu podľa Prepravného poriadku spoločnosti SAD Žilina.