Aktuality

Vy sa pýtate , my odpovedáme ...

12.09.2014 - Čadca, Martin, Žilina

Pred časom sme prezentovali spôsob komunikácie SAD Žilina s cestujúcimi . Pripomíname , že každý cestujúci má možnosť priameho kontaktu so svojim dopravcom v sekcií PRIPOMIENKY zverejnenej na webovej stránke spoločnosti SAD Žilina.

Po kliknutí na túto ikonu môže cestujúci pridať svoj podnet, alebo položiť otázku. Budeme veľmi radi, pokiaľ nám oznámite, ako ste spokojní s nami ponúkanými službami, či Vám niečo chýba, alebo máte námet ako naše služby ešte vylepšiť. Snažíme sa vo veľmi krátkom čase na tieto podnety reagovať.

Podnety od cestujúcich

• Dobrý deň, minulý týždeň som cestovala s deťmi a kamarátkou autobusom na trase Čadca – Makov. Obe máme deti 5 – ročné a 1 – ročné. Jednoročné boli v kočíkoch. Najskôr sme si cez zadné dvere nastúpili a potom som išla kúpiť lístky. Šofér ma upozornil, že podľa novej vyhlášky môže zobrať len jeden kočík. Chcem sa spýtať, čo je na tom pravda. Príde mi to neskutočné, pretože cestujeme pomerne často, bývame na dedine a do mesta to máme 20 km. Ak budem mať ísť niečo vybaviť a o zastávku skôr ma niekto s kočíkom „predbehne“ mám smolu?

Z našej odpovede:
Podľa platného Prepravného poriadku pre prímestskú autobusovú dopravu je v priestore autobusu možné prepravovať najviac 1 detský kočík s vedomím vodiča. Kočík musí byť zaistený proti pohybu a pod priamym dohľadom osoby, ktorá s kočíkom do vozidla nastúpila. Cestujúci si pomoc pri nástupe a výstupe s kočíkom zabezpečí sám. Z uvedeného vyplýva, že vodič Vás informoval správne a druhý kočík prepravil nad rámec platného prepravného poriadku s tým, že usúdil, že prevádzkové podmienky to umožňujú. Pri preprave ďalšieho detského kočíka je to vždy na rozhodnutí a zhodnotení celkovej bezpečnosti vodičom.


• Prosím o vysvetlenie, ako môže autobus v jednom meste odčítať z mojej karty rôznu sumu, nejde mi o sumu ale o systém. Som nadnesený nad vecou, ale to by nemalo byť. Som držiteľom karty ŤZP. V prílohe Vám predkladám kópie cestovných lístkov.

Z našej odpovede:
Vážený pán Pavol, pokiaľ ste držiteľom mestskej karty pre MHD Martin, tak po jej priložení k čítačke Vám systém automaticky vydá cestovný lístok v hodnote 0,29€. Ak, ale pred priložením karty, stlačíte na obrazovke tlačidlo pre zľavnený lístok, systém Vám vydá lístok, ako z dopravnej karty. Je to preto, že nárok na lístok v cene cestovného pre mestské karty má len jeden cestujúci z jednej Mestskej karty na jednom spoji. Preto treba dávať pozor aj na to, či predchádzajúci cestujúci nestlačil tlačidlo pre zľavnené lístky, ak by ste v takom prípade priložili kartu, tiež Vám vydá lístok vo výške cestovného 0,40€ ako z dopravnej karty. Ak je označená voľba pre zľavnený lístok, treba trochu počkať. Ak by problémy naďalej pretrvávali, príďte na naše klientské miesta a preveríme Vašu kartu.


• Dnes som cestovala Vašou autobusovou linkou 511409/24 s vodičom 532 a chcem sa mu touto cestou poďakovať. Nastupovala s nami pani, ktorá už na zastávke Lysica pri moste hovorila, že sa cíti veľmi zle. Dala si pod jazyk liek na srdce a stále jej bolo ťažko. Po nastúpení do autobusu to oznámila vodičovi, pýtala sa, či nemá vodu. Vodič neváhal a ponúkol tejto pani svoju vlastnú malinovku. Možno si poviete, že je to maličkosť, pre mňa toto gesto, jeho ľudský prístup, ktorý možno zachránil pani pred kolapsom znamenal oveľa viac. Prajem mu všetko dobré a Vám čo najviac takýchto zamestnancov.

Z našej odpovede:
Ďakujeme Vám za pochvalu nášho vodiča, vždy nás poteší mail s takýmto obsahom. Vodiči zvyčajne o podobných veciach nerozprávajú. Jeho prístup sme ocenili aj v zmysle prémiového poriadku. Veľmi pekne Vám ďakujeme za Váš čas a že ste nám dali vedieť.


• Dobrý deň, chcel by som sa spýtať, či sa chystáte zmeniť cestovný poriadok v najbližšej dobe? Jedná sa o spoj Čadca mesto – žel. zast. – Skalité 16:45. Po zmene poriadku u železníc sa daný autobus dá stihnúť už len, keď mešká. Keby som nemusel na ďalší spoj čakať hodinu, tak by to nebolo až také zlé.

Z našej odpovede:
Cestovné poriadky sú konštruované na základe požiadaviek, ktoré nanášajú jednotlivé samosprávne orgány obcí, ktorých územie linky obsluhujú, prípadne významní zamestnávatelia a školy, ktorých zamestnanci a žiaci tieto linky využívajú. Pri ich konštrukcii sa berie samozrejme do úvahy i harmonizácia s ostatnými druhmi dopravy, v prvom rade autobusovou a vlakovou. Prímestská doprava je prioritne harmonizovaná s osobnými vlakmi a podľa možnosti i s rýchlikmi a expresmi. Pri rozhodovaní o prioritách sa riadime požiadavkami obcí a najmä pokynmi Žilinského samosprávneho kraja, ktorý schvaľuje všetky zmeny v cestovných poriadkoch prímestskej autobusovej dopravy a s ktorým má naša spoločnosť uzavretú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme. Preto s požiadavkami na zmeny v cestovných poriadkoch prímestskej dopravy adresujte orgánu samosprávy v mieste Vášho bydliska, prípadne Vášmu zamestnávateľovi, ktorí sú oprávnení vyvolať jednanie o ich zmene.


• Obraciam sa na Vás s pripomienkou resp. žiadosťou o informáciu, či existujú v autobuse ŽA-Višňové predpisy o platbe bankovkami a o vystupovaní prednými dverami, ktoré tak striktne musí dodržiavať pán vodič. Bolo to vo štvrtok, linka 511403/ 40, keď odmietol zobrať 50 eurovú bankovku. Potom povedal tomu cestujúcemu, že mu nevráti výdavok, bankovku bude mať u seba až na stanicu. Mne sa to stalo s ním už i pri 5 eurovej bankovke, druhý raz zase šomral, keď som platila drobnými. Na železničnej stanici visí viditeľne nápis o platení , máte ho aj v autobusoch? A keby som ja bola vodičom, tak by som mala svoju rezervu drobných, nezdržiavala by som dopravu a nespôsobovala zbytočné konflikty. Čo ak ozaj nemá niekto drobné, to ho nechajú na zastávke? Druhá otázka: ak sú kočíkom a batohmi zablokované stredné dvere, nesmie vodič otvoriť tie pri ňom, aby sa staré babky s barlami, ale aj cestujúci pri ňom, nemuseli pretláčať ku stredným? Uznávam, že Vaši vodiči to majú ťažké, ale nezáleží Vám na ľudskom prístupe k cestujúcim?

Z našej odpovede:
1.V prepravnom poriadku Čl.6 Povinnosti cestujúceho bod 1/ d) citujem: „ Cestujúci je povinný zaplatiť cestovné s použitím platidla v primeranej hodnote.“ Tým, že takmer 80% cestujúcich používa na platbu cestovného lístka dopravnú kartu (teda bezhotovostnú platbu), vodiči už nemávajú v hotovosti veľké čiastky. Majú pridelenú určitú výšku zmenného na vydávanie z drobných mincí, ale je potrebné si uvedomiť, že autobus nie je „kamenný obchod“ a preto výška zmenného je obmedzená. Toto opatrenie máme aj z dôvodu bezpečnosti vodičov. Dnes už je aj dopravný podnik, kde zoberú od cestujúceho akúkoľvek bankovku, vydajú cestovný lístok a pre výdavok si cestujúci musí dôjsť na podnik... Aj toto je riešenie. Neradi by sme ho ale zavádzali v Žiline. S vodičom, ktorý spoj vykonával, bol vykonaný pohovor a napísaný zápis, v ktorom uviedol, že nemal na vydanie z 50 eurovej bankovky, preto postupoval tak, ako uvádzate v pripomienke. Bol upozornený na riešenie takýchto situácií a slušné vystupovanie voči cestujúcim. Veľmi Vás prosíme, aby ste zvážili vybavenie dopravnej karty. Evidentne cestujete častejšie a Vaše platby by sa tak nielen zjednodušili, ale aj zlacnili.
2.Vodič môže zobrať do vozidla na prepravu jeden detský kočík. Je už na ohľaduplnosti cestujúcich, ako si uložia batožinu a kočík v priestore na to určenom. Vodič spravidla upozorňuje na možnosť výstupu strednými dverami len v prípade, keď na zastávke stojí viac cestujúcich, čakajúcich na prepravu kvôli plynulosti dopravy. Ospravedlňujeme sa Vám za spôsobené nepríjemnosti. ĎAKUJEME za Vaše postrehy.