Bolo to vysnívané povolanie - Slovenská autobusová doprava Žilina

Aktuality

Bolo to vysnívané povolanie

18.10.2021 - Čadca, Martin, Žilina

Vodič Radoslav Pekár o zákulisí svojho povolania

Ako ste sa dostali k povolaniu profesionálneho vodiča? Kto vás priviedol do SAD Žilina?

Už ako malý, keď som chodieval do školy a vozil som sa autobusom, fascinovalo ma povolanie vodiča. Tak môžem povedať, že to bolo pre mňa vysnívané povolanie. Do SAD Žilina ma zavolal kamarát, ktorý tam robil už dlhší čas. Momentálne tu síce už nepracuje, ale mne prirástla táto práca tak k srdcu, že by som ju za inú nevymenil.

Predchádzala zaradeniu na linku príprava? Absolvujú budúci vodiči školu vedenia autobusu?

Keďže robím veľmi špecifickú linku, tak musíte byť pripravený na čokoľvek. Musíte sa vedieť vynájsť a poradiť si v každej situácii. Ja pracujem ako záložný vodič a táto funkcia je zaujímavá v tom, že neviete čo Vám nový deň v práci prinesie. Áno a myslím si, že ako jedna z mála firiem ponúka vodičom možnosť zúčastniť sa školy šmyku. Ja som ju absolvoval tento rok a je to pre každého veľkým zážitkom.

Čo vás prekvapilo, keď ste sadli prvýkrát za volant autobusu?

Prekvapilo ma to, že musíte myslieť na viacero úkonov súčasne. Musíte dávať pozor na dopravnú situáciu, obsluhu strojčeka, cestujúcich, komfort cestovania a pod. Vodič autobusu musí byť veľmi flexibilný a učenlivý a hlavne zodpovedný.  

Na čo si spomínate ako na prvé, keď sa vraciate k svojim začiatkom?

Na ranné vstávanie. Viete, keď musíte ráno o 03.00 vstávať a zazvoní Vám budík, poviete si ešte päť minút a z piatich minút je zvonenie v škole, tak máte obavu prísť do práce. Ale človek si časom zvykne aj na to, že keď zazvoní budík, treba vstávať.  

Aké rôzne autobusy ste vystriedali?

Keďže patrím k tým mladším vodičom, mal som možnosť riadiť Karosu, Irisbus, Crossway a náš retrobus ŠD 11. No, vo firme máme viacero vodičov, ktorí si vyskúšali jazdu za volantom Ikarusu, či škody RTO spolu s vlečkou

Je rozdiel riadiť autobus dnes a v minulosti?

Určite áno. V dnešnej dobe moderných technológií si pomaly bez počítača neopravíte žiadnu poruchu na autobuse. Oprava je komplikovaná a bez nášho profesionálneho servisu by sme nemali takú kvalitu a spoľahlivosť autobusov. Kedysi ste mali základné náradie a museli ste si pomôcť ako ste vedeli. Pomáhali Vám cestujúci, ktorí sa potrebovali dostať do práce. Neexistovali mobilné telefóny spoliehali ste sa len na vlastnú šikovnosť, prípadne pomoc okoloidúcich.  

Máte kedy vnímať, čo sa deje v autobuse?

Sú momenty, kedy Vás dopravná situácia pohltí a nemáte čas sa ani obzrieť za seba. Ale keďže viete, že veziete ľudí, musíte sledovať aj dianie v autobuse. Môžete sa stretnúť s rôznymi prípadmi, ako je agresivita, nevoľnosť, hlučnosť, zranenie a pod.  

Ste nastavený tak, že s cestujúcim treba komunikovať, prípadne aj zažartovať?

Záleží v akej nálade príde ten daný cestujúci. Niektorí Vám nastúpi hneď ráno a dokáže Vám pokaziť celý deň. No v týchto prípadoch sa treba odosobniť a ísť ďalej. Pretože nemôžete prenášať svoju zlosť na niekoho iného. V každej situácii sa treba zachovať profesionálne. Zažartovať? Prečo nie. Každý z nás si rád zlepší náladu...

Premýšľate o tom, že dopraviť cestujúcich do cieľa je zodpovednosť?

Nie. Pre každého z nás, si myslím, že je to samozrejmosť.

Ako vyzerá pracovný deň vodiča autobusu v SAD Žilina?

Vstávam o 03.00, ako prvé pred nástupom si skontrolujem vozidlo, či nie je poškodené, či je všetko tak ako má byť, zapnem si kúrenie vo vozidle a pripravujem sa na linku. Nachystám si peniaze, skontrolujem palubný počítač a keď je všetko v poriadku, môžem vyraziť.

Okrem toho, že prepravujete cestujúcich, má vodič aj iné povinnosti, napríklad zodpovednosť za technický stav vozidla, prípadne čistotu vozidla?

Berte to rovnako akoby ste jazdili svojim osobným autom. Tiež sa budete oň starať, budete si ho umývať, povysávate si ho, dotankujete potrebné palivá, chodíte s ním na servis. To je presne to isté. Keď máte vzťah k tejto práci, tak nechodíte v špinavom autobuse, ktorý sa Vám ide rozpadnúť. Snažíte sa aby Váš autobus bol ten, do ktorého sa cestujúci s radosťou vrátia.

Zažíva vodič aj veselé zážitky?

Určite áno. Ako som povedal, neviete, čo, resp. koho Vám nový deň prinesie. Sú aj smutné aj úsmevné chvíle. Napr. keď Vám volá dispečer, že sa hľadá v autobuse školská taška, ktorú si zabudol žiak ráno keď išiel do školy.