Aktuality

SAD Žilina je samozrejmá súčasť našich životov

19.01.2018 - Žilina, Martin, Čadca

Výsledky prieskumu, ktorý pre nás zabezpečovala spoločnosť A-Trans v spolupráci so Žilinskou univerzitou, hovoria o rastúcej spokojnosti so službami autobusovej dopravy v našom regióne.

Vyhodnotili sme 3205 kusov unikátnych odpovedí. Elektronické a papierové dotazníky vyplnili obyvatelia z 203 obcí a mestských častí Žilinského samosprávneho kraja, pričom nezáležalo na tom, či cestujú autobusmi pravidelne, nepravidelne alebo vôbec. 

Prečo cestujete autobusom?

Cestujúci, ktorí využívajú autobusovú dopravu pravidelne uviedli ako hlavný dôvod to, že nemajú k dispozícii osobný automobil alebo motorku (48,6%).  Druhý faktor, ktorý svedčí o vnímaní  SAD Žilina ako dynamickej spoločnosti je, že autobusy využívate kvôli výhodným spojeniam, dostupným zastávkam, krátkym časom prepravy či cesty bez prestupov (45,3%). Potešilo nás aj zistenie, že autobusy využívate aj pre výhodné zľavy z cestovného (24%), ktoré ponúka dopravná karta SAD Žilina alebo študentská karta ISIC, ktorú akceptujeme. Pre vzorku 22,6% z vás je motiváciou cestovania autobusom ekologický prospech voči prírode, čo predstavuje skutočne pokrokové myslenie.

Prečo cestujete autom?

Kolóny neutíchajú a počet osobných áut na cestách rastie. Dnes nie je výnimkou, že 4-členná rodina vlastní minimálne 2 automobily. Preto nás zaujímali aj dôvody, prečo verejnosť necestuje autobusom, a nesnaží sa aj týmto spôsobom prispieť k zlepšeniu dopravnej situácie v našom kraji. Ako hlavný dôvod respondenti uvádzali dlhý čas prepravy, nenadväzujúce spoje, nevyhovujúci cestovný poriadok (53,9%). V tomto smere vidíme obrovský potenciál pri budovaní integrovaného dopravného systému, ktorý sa začína v našom regióne rozvíjať. Ľudia, ktorí cestujú autom vnímajú individuálnu dopravu ako určitý spôsob voľnosti a spoločenskej prestíže. Až 40,7% ľudí to uviedlo, pričom napríklad 26% vníma, že cena cestovného je vysoká a sú poskytované nízke zľavy, preto sa im cestovanie autobusom finančne neoplatí. Spoločenská atraktivita je pre nás dôležitá a dnešné trendy udávajú „povinnosť“ vlastniť auto hneď ako to bude možné – keď skončím školu, keď sa zamestnám, atď. Práve táto nepriaznivá vlna má za následok zhustenú premávku, vyššie výdavky domácností na obsluhu automobilov a podobne.


Vždy existuje cesta k zlepšeniu

Cennou spätnou väzbou od našich cestujúcich sú vyslovené nedostatky, ktoré im pri cestovaní prekážajú. Privítali by ste napríklad vyššiu ponuku a nadväznosť spojov, viac zliav, či moderné autobusy vybavené klimatizáciou a wifi. Ako ste si všimli, od roku 2016  do nášho vozidlového parku postupne pribúdajú moderné a bezpečné autobusy vybavené klimatizáciou a wifi. Prvé nízkopodlažné autobusy boli zaradené v prímestskej doprave práve v minulom roku v počte 5 kusov. Túto obnovu vnímame ako dôležitý krok v rámci kvality poskytovaných služieb. Dúfame, že sa nám podarí nastaviť štandard tak, aby bol každý autobus klimatizovaný a cestujúci mali rovnaké podmienky prepravy. Naše služby sa snažíme zlepšovať aj pravidelnými školeniami vodičov. Profesionálne vystupovanie a príjemný prejav vodiča má vo veľkej miere vplyv na celkový dojem z cestovania, aj keď si to často krát neuvedomujeme. A čo by presvedčilo vás ostatných, ktorí necestujete autobusom, aby ste to vyskúšali? Hlavným stimulom je ponuka a presnosť spojov (50,2%), rýchlosť prepravy (37,9%), možnosť platiť za cestovné bežnou platobnou kartou alebo mobilom (35,6%).  Na všetkých „medzerách“ neustále pracujeme. Moderná digitálna doba si jednoducho žiada inovácie v oblasti platby za cestovné, preto aj toto je jedna z našich priorít v zlepšovaní sa v nasledujúcom roku.

Ceníme si váš čas a názor

Všeobecne vyplýva, že SAD Žilina vnímate ako zlepšujúcu sa spoločnosť a taktiež väčšina z vás považuje „sadku“ za samozrejmú súčasť života. Ďakujeme za vaše názory. Každý respondent získal za vyplnenie dotazníka milý darček – minidiár 2018. Súčasťou prieskumu bola aj možnosť detí vyjadriť kresbou vnímanie autobusovej dopravy. Losovanie z detských kresieb o tri mobilné telefóny a dobitie kreditu na karty SAD Žilina sa koná 30.1. 2018. O výsledkoch budeme informovať na našej stránke www.sadza.sk