Aktuality

Zima sa už blíži

16.11.2016 - Žilina, Martin, Čadca

Zima už pomaly, ale isto prichádza, ale v SAD Žilina sa na ňu chystajú už od augusta. Váš dopravca musí na zimu pripraviť 290 autobusov tak, aby ráno aj za tých najhorších poveternostných podmienok mohli vyraziť na cesty a odviezť cestujúcich.

Ing. Ľubomír Taška, technicko-prevádzkový riaditeľ spoločnosti SAD Žilina, podotýka: „Je zaujímavé, že práve v zime, pri zlých podmienkach, si cestujúci vyberú skôr autobus s profesionálnym vodičom ako by mali sami riskovať za volantom svojho auta.

Kedysi, keď boli autobusy staršieho dáta, bola aj príprava náročnejšia, aj ich spoľahlivosť oveľa menšia. Vyžadovalo si to naozaj veľa námahy. Teraz sú autobusy modernejšie, ale aj tak si vyžadujú v našich podmienkach pred zimou veľa prevencie a príprav, aby sa cestujúci na nás mohli spoľahnúť.

Príprava začína už v auguste, a to zimnou prehliadkou, ktorú predpisuje aj výrobca. „Pri tejto prehliadke sa skontroluje stav chladiacej kvapaliny a jej nariedenie musí byť do -25 °C. Skontrolujú a otestujú sa akumulátory, vymenia filtre a odkalí sa palivová nádrž. Pneumatiky majú naše autobusy celoročne záberové na zadnej náprave, takže nemusíme prezúvať ako pri osobnom automobile. Tu treba dodať, že pri autobusoch nie je zimná a letná zmes pneumatík, táto zmes je celoročná. Pri pneumatikách pravidelne tiež kontrolujeme hrúbku dezénu, aby mali dobré záberové vlastnosti,“ vysvetľuje riaditeľ.

A keď je autobus už takto pripravený, zamestnanci SAD Žilina denne sledujú vývoj počasia. Ak predpovede ohlasujú teploty pod -16 °C, nastupujú opatrenia vo forme tankovania arktickej nafty s filtrovateľnosťou do -35 °C, ktorú má dopravca pripravenú pre takéto situácie. „Keďže štandardná nafta, ktorá sa dodáva počas zimy je do -20 °C, čo v prípade našich autobusov, ktoré parkujú v rôznych dolinách ako Čičmany, Valča alebo Makov, nemusí stačiť,“ spresňuje.

Každý autobus má ráno pred výjazdom k dispozícii nezávislé kúrenie, ktoré okrem toho, že predhrieva motor pred štartom, pomáha tiež vykurovať prostredie v autobuse počas jazdy. „Skrátka, zima nie je ani pre nás jednoduchá a niekedy aj pri takýchto preventívnych opatreniach nastane situácia, že autobus má ráno problém. Na to máme náš 24-hodinový dispečing, ktorý okamžite prijíma opatrenia vyslaním náhradného autobusu s vodičom a vyžiadaním servisného zásahu,“ dodáva technicko-prevádzkový riaditeľ SAD Žilina. Na záver Ing. Taška ubezpečuje: „Vďaka obnove a investíciám do prevencie sa dopravnej spoločnosti darí zvládať aj také extrémne zimy, aké boli pred 4 rokmi tak, aby sa cestujúci mohli vždy spoľahnúť na autobusy SAD Žilina, ktoré vyrážajú na trasu za každého počasia.“