Aktuality

Aby váš autobus nikdy nemeškal...

26.03.2015 - Čadca, Martin, Žilina

Presnosť autobusovej dopravy patrí medzi najvýznamnejšie kritériá z hľadiska riadenia dopravnej prevádzky, a pre cestujúceho je presnosť jeden z najdôležitejších kritérií posudzovania kvality.

V poslednom desaťročí spoločnosti všetkých druhov a veľkostí začali chápať dôležitosť požiadaviek zákazníka. Hlavne pri súčasnom raste individuálnej dopravy je nutné hľadať možnosti zlepšenia kvality hromadnej osobnej dopravy a spoločnosť SAD Žilina je toho príkladom. Zákazník porovnáva svoje vlastné skúsenosti po použití poskytnutej služby s očakávaniami, individuálnymi normami alebo iným porovnávacím štandardom. Dôležité je preto poznať, čo očakáva cestujúci, pretože práve on je ten, kto neustále hodnotí kvalitu poskytovaných služieb a požaduje neustále zlepšovanie. Celkovú kvalitu verejnej osobnej dopravy ovplyvňuje mnoho kritérií. „Jedným z najdôležitejších je presnosť, a tá sa u nás hodno tí prostredníctvom satelitného snímania vozidiel s porovnaním s údajmi z cestovných poriadkov (systém TDDS). Zber informácií o presnosti spojov zabezpečujeme pomocou aplikácie systému pre on-line GPS monitoring vozidiel verejnej osobnej dopravy. Lokalizačný informačný systém TDDS nám poskytuje dohľad nad prevádzkou vozidiel a jej zefektívňovanie. Informácie z GPS monitoringu využívame ako podklad pre úpravu cestovného poriadku. Je však dôležité podotknúť, že v dopravnom procese verejnej osobnej dopravy sa vyskytujú aj skutočnosti, ktoré ako dopravca nevieme ovplyvniť - napr. dopravné kongescie (ľudovo nazývané zápchy), nehody, rekonštrukcie ciest, nezjazdnosť cestných komunikácii v dôsledku prírodných katastrof atď.,“ uviedla Ing. Zvolenská zo SAD Žilina.

Spoločnosť SAD Žilina, a. s. už od roku 2010, vo väzbe na prijatú Európsku legislatívu EN 13 816 a následne Slovenskú technickú normu STN EN 15140:2006, meria kvalitu poskytovaných služieb v stanovených štandardoch kvality. Na základe týchto požiadaviek a odporúčaní vyplýva interval presnosti dopravy, ktorý je stanovený na 0 až +3 min., čo znamená, že spoj, ktorý je uskutočnený v tomto intervale, 0 minút nadbieha a maximálne 3 minúty mešká, a je teda presný. Od nasadenia systému monitorovania sa darí spoločnosti neustále zvyšovať presnosť dopravy, pričom sa hodnotí každý jeden odchod každého spoja z každej zastávky (to sú tisícky dát denne). Dnes sa dosahuje už viac ako 70 % presnosť a aj preto patrí spoločnosť SAD Žilina, a. s. z pohľadu kvality poskytovaných služieb k TOP dopravným spoločnostiam na Slovensku.