Aktuality

Spoločnosť SAD Žilina je už pripravená na zimu

20.11.2019 - Žilina, Martin, Čadca

Minulý týždeň oficiálne prvýkrát nasnežilo aj v nižších polohách. Snehová nádielka prekvapila aj vodičov na kysuckých cestách. Spoločnosť SAD Žilina sa na zimu poctivo pripravuje už od leta.

V tomto ročnom období môže prísť zima kedykoľvek. V SAD Žilina sa na ňu chystajú už od augusta. Na zimné cesty je potrebné pripraviť 297 autobusov tak, aby aj za tých najhorších chladných poveternostných podmienok mohli vyraziť na cesty a odviesť cestujúcich tam, kam potrebujú.

Celoročná zmes

Príprava začína zimnou prehliadkou, ktorú predpisuje aj výrobca. „Pri tejto prehliadke sa skontroluje stav chladiacej kvapaliny a jej nariedenie musí byť do -25 °C. Skontrolujú a otestujú sa akumulátory, vymenia sa filtre a odkalí sa palivová nádrž. Pneumatiky majú naše autobusy celoročne záberové na zadnej náprave, takže nemusíme prezúvať ako pri osobnom automobile. Tu treba dodať, že pri autobusoch nie je zimná a letná zmes pneumatík, táto zmes je celoročná. Pri pneumatikách pravidelne tiež kontrolujeme hrúbku dezénu, aby mali dobré záberové vlastnosti,“ hovorí technicko-prevádzkový riaditeľ SAD Žilina Ľubomír Taška.

Keď je autobus už takto pripravený, zamestnanci SAD Žilina denne sledujú vývoj  počasia. Ak majú teploty klesnúť pod -16 °C, nastupujú opatrenia vo forme tankovania arktickej nafty s filtrovateľnosťou do -35 °C. „Keďže štandardná nafta, ktorá sa dodáva počas zimy, je do -20 °C, čo v prípade našich autobusov, ktoré parkujú v rôznych dolinách ako Čičmany, Valča alebo Makov, nemusí stačiť,“ vysvetľuje Ľubomír Taška.

Zimná a letná teplota

Spoločnosť SAD Žilina už roky pracuje na zvyšovaní kvality poskytovaných služieb. V rámci Slovenska ako prvá definovala teplotné štandardy vo vozidlách, to znamená, že aká teplota má byť v autobuse v lete a v zime. Teplotu stanovila na základe hygienických noriem, ktoré určujú teploty vo vlakoch. Pre autobusovú dopravu takéto normy zatiaľ neexistujú, a preto možno skonštatovať, že sa budujú práve v SAD Žilina.

V rámci štandardu bolo určené, že teplota v zimnom období by v autobuse nemala klesnúť pod 17 °C. V letnom období by vodič mal nastaviť klimatizáciu na 24 °C. V prechodnom období by sa teplota v autobusoch mala pohybovať v rozmedzí zimného a letného štandardu.

Spoločnosť SAD Žilina chce garantovať cestujúcim také podmienky, aby sa v autobuse cítili pohodlne a príjemne. V rámci spoločnosti preto išli ďalej a okrem teplotného štandardu v rámci testovacej prevádzky, zaviedli meranie teplôt aj v prevádzke a na šiestich vozidlách vyhodnocujú každý spoj, či bol alebo nebol prevedený v rámci požadovaných teplôt. Čo bolo potešujúce, že už pri zavedení merania sa zistilo, že tento štandard sa darí plniť na 80 percent a malými úpravami v používaní nezávislého kúrenia sa podarilo toto percento ešte navýšiť. Pozitívne je aj to, že počet pripomienok od cestujúcich, že vodič nekúri alebo neklimatizuje, je stále menej. Ak sa tak stane, ide väčšinou o konkrétne zlyhanie vodiča, kde sa dá rýchlo urobiť nápravné opatrenie.

„Dúfame, že sa nám do budúcnosti podarí ešte viac vozidiel vybaviť meraním teploty v interiéri a budeme vedieť online dohliadať na teplotu vo vozidlách a monitorovať teplotu tak, ako monitorujeme online presnosť našich autobusov na linkách,“ poznamenal technicko-prevádzkový riaditeľ spoločnosti SAD Žilina Ľubomír Taška.