Aktuality

Vodičom autobusu sa stal vďaka ponuke rozšíriť si vodičské oprávnenie - Ako vníma prácu vodiča autobusu nový vodič SAD Žilina

24.08.2022 - Čadca, Martin, Žilina

Prinášame vám rozhovor s vodičom Mariánom Beniačom, ktorý začal nedávno pracovať pre našu spoločnosť ako vodič autobusu. Doposiaľ si prešiel viacerými druhmi zamestnaní, a preto dnes si už najviac cení stabilitu práce, pravidelný príjem s bonusmi a kolegialitu ostatných vodičov na cestách.  

Na začiatok sa s nami podeľte o základné informácie z Vášho osobného života, ako rád relaxujete a aké sú vaše hobby? 

Pochádzam z Rosiny, a za najväčší relax považujem možnosť vychutnať si kávu s rodinou. Čo sa týka mojich koníčkov, tak zaradím sem hlavne prechádzky do prírody, so psom. Rád fotografujem a som aj členom žilinského fotoklubu Obzor. Voľný čas s rodinou trávim najradšej buď nejakými výletmi po hradoch, návštevou ZOO, občas si urobíme výlety vlakom či sa vyberieme na menšie túry alebo sa spoločne venujeme bicyklovaniu. 

Čo sa týka vašej profesionálnej kariéry, uvediete nám, kde ste doposiaľ pracovali a na akých pozíciách? 

Už počas základnej vojenskej služby som bol vodič. Potom som 17 rokov pracoval vo fabrike na výrobu tissue papiera na rôznych pozíciách - od vodiča VZV až po operátora na papierenskom stroji a následne som mohol využiť vodičské oprávnenie „C“ v kamenárskej stavebnej firme. Tam som sa zaúčal aj na tzv. traktor-bager, no firma ukončila svoju činnosť a tým pádom aj ja v nej.  

Ešte máte nejaké ďalšie pracovné skúsenosti z iného odvetvia? 

Áno. Krátko som pracoval vo firme, ktorá obchodovala s oceľou. Bol som skladníkom a obsluhoval som aj pásovú pílu. Ďalšie skúsenosti som nabral ako technik a ako „strojársky špecialista pre vedu a výskum syntetického kryštálu – granátu“. Veľa som sa tu naučil -  od samotnej prípravy, výroby až po opracovanie kryštálu. Hoci som tu pracoval tri roky, ďalej som skúsil šťastie v automobilovom priemysle, no pásová výroba ma neoslovila. Preto som reagoval na ponuku práce v SAD Žilina s možnosťou rozšírenia vodičského oprávnenia.  

Takže ste si skúsili rôzne druhy práce a vaša cesta k autobusovému volantu bola dosť dlhá. Čo vás najviac motivovalo v rozhodnutí zamestnať sa ako vodič SAD Žilina? 

Je to tak. Môj pracovný život bol pestrý. Čo sa týka rozhodnutia stať sa vodičom autobusu, tak výrazný vplyv mal na mňa aj môj otec, ktorý pracoval ako vodič nákladného auta a aj ako autožeriavnik. Ako chalana ma občas bral cez prázdniny so sebou. Ukázal mi, ako chutí šoférsky chlieb. Pri našom dome často stával autobus, ktorý tam parkoval sused, ktorý je tiež šoférom. Mal som to na očiach a už dlhšie ma lákalo skúsiť to. Keď som videl ponuku s možnosťou rozšírenia vodičského oprávnenia, bola to pre mňa výzva. Rodina ma v tom podporila, tak som neváhal.  

Vyzerá to, že ste spokojný s vaším rozhodnutím. Čím vás najviac zaujal váš nový zamestnávateľ a v čom je pre vás vaša nová pracovná pozícia najviac zaujímavá? 

Skúsil som toho už dosť, preto dnes už uprednostňujem najmä stabilitu a stabilný príjem. Moja nová pracovná pozícia je pre mňa lukratívna. Je to práca v čistom prostredí, hoci veľmi zodpovedná, pri ktorej musí človek využiť skúsenosti. Nie je to práca za pásom, kde musíte bezducho pracovať, tu musíte fungovať s rozumom.  

Ako dlho už máte vodičský preukaz? A čo vás najviac oslovilo na novej práci? 

Vodičský preukaz mám už skoro 25 rokov. Práca  vodiča autobusu – to nie je o zakotvení na jednom mieste. Cestujete, ľudia sa menia, situácie tiež. Každý deň je iný, jedinečný. Je to veľmi zaujímavé.   

Práca vodiča autobusu je predovšetkým vec bezpečnosti a zodpovednosti. Napriek tomu ste si ju vybrali. Čo vás k tomu viedlo a aké očakávania máte od vašej novej práce?   

Riadiť autobus, mať na starosti ľudí - to je naozaj o veľkej zodpovednosti. Nesiete zodpovednosť nielen za svoj život, ale aj za životy ďalších ľudí. Preto si nesmierne cením rady a odovzdávanie skúseností od skúsenejších kolegov, ktorí už majú  za sebou nespočetne veľa kilometrov. V rámci novej práce ma najviac zaujala kolegialita, ktorú si navzájom prejavujú vodiči autobusov na cestách. Možno keby sme sa takto správali všetci, bolo by na cestách určite bezpečnejšie. Čo sa týka očakávaní, tak najmä som rád, že moja práce je stabilná a perspektívna v dynamicky sa rozvíjajúcej spoločnosti, ktorá sa stará o svojich zamestnancov. A určite, v tejto ťažkej dobe očakávam pravidelný príjem, ktorý je pre každého z nás veľmi dôležitý. 




 Foto: Vodič Marián Beniač za volantom svojho autobusu 

 

Sú benefity, ktoré poskytuje váš zamestnávateľ zaujímavé a lákavé?  

Oceňujem najmä pravidelné zvyšovanie mzdy, jubilejné odmeny, odmeny za jazdu bez nehody, príspevok na stravovanie, zvýhodnené telefónne volania, bezplatné ubytovanie na nocovniach a rôzne ďalšie benefity poskytované spoločnosťou v priebehu roka. 

Z vášho pohľadu ako nového vodiča SAD Žilina by ste ako motivovali svojich známych k rozhodnutiu stať sa vodičom autobusu? 

Určite by som spomenul to, že naša spoločnosť zaplatí náklady  na rozšírenie si vodičského oprávnenia, ďalej máte možnosť zúčastniť sa jednodňového školenia v Centra bezpečnej jazdy a množstvo ďalších benefitov, ktoré som už spomínal. 

Patríte medzi tých vodičov, ktorým zamestnávateľ zaplatil rozšírenie vodičského preukazu. Ak áno, ovplyvnilo to zásadne vaše rozhodnutie stať sa vodičom autobusu? 

Áno, bolo to pre mňa rozhodujúce. Stať sa vodičom autobusu by bolo pre mňa iba snom, keby tu nebola táto možnosť. Mám rodinu a zo svojho príjmu by som si nemohol dovoliť hradiť rozšírenie vodičského oprávnenia a kvalifikačný kurz vodiča.  

Už len jedna otázka,  ako nový vodič ste mali možnosť už zúčastniť sa aj školy bezpečnej jazdy, ktorú každoročne spoločnosť SAD Žilina organizuje pre svojich vodičov na zvýšenie profesionality pri riadení autobusu. Čím bola pre vás prínosom? 

Škola bezpečnej jazdy pre mňa veľa znamenala. Keďže som vodič s malými skúsenosťami s vedením autobusu, bol to pre mňa veľký prínos. Každá autoškola vám dá len trošku v oblasti bezpečnej jazdy, no tu bola možnosť prakticky si vyskúšať krízové situácie. Vrele odporúčam aj skúsenejším vodičom. Nechcem sa ich dotknúť, ale tam si človek uvedomí, čo je mýtus a čo realita.  

Na záver sa vám chcem poďakovať, že ste nám poskytli podrobnejšie informácie týkajúce sa práce vodiča z vášho pohľadu ako nového vodiča autobusu SAD Žilina a verím, že mnohých ste motivovali k tomu, aby okúsili ako ste povedali „šoférsky chlieb.“ 





  

 

Foto: Krajom lesa – jedna z fotografií Mariána Beniača, člena žilinského fotoklubu Obzor